Opublikowano

Projekt „Digital Community Arts”

Spotkanie miało miejsce w Mikołowie, w dniach 16-22 czerwca 2024 roku, zostało zorganizowane i przeprowadzone przez Fundację Herbateka. W czasie realizacji działania, połączono pracę warsztatową z realizacją aktu artystycznego, integrującego tradycyjne działania kulturowe z nowymi mediami cyfrowymi.

Do projektu zaproszono polskie artystki dr hab. Kaję Renkas oraz dr Iwonę Pomianowską, twórców z Mikołowa, społeczność lokalną oraz młodzież z trzech krajów partnerskich, którzy w części uczestniczyli we wcześniejszych fazach projektu. W tej aktywności wzięło udział po 5 osób z każdego kraju partnerskiego oraz dwie artystki trenerki.

W centrum Mikołowa powstała instalacja artystyczna wykorzystująca technologię Augmented Reality (rozszerzoną rzeczywistość). Instalacja jest dostępna dla publiczności za pomocą darmowej aplikacji mobilnej Eye Jack, która umożliwiała interaktywne doświadczenie dzieła sztuki. W projekcie uwzględniono również elementy architektury historycznego centrum Mikołowa oraz architektury miast Macedionii (Strumica) i Bułgarii (Sofia), co wzmocniło lokalny kontekst artystyczny.

W ramach warsztatów projektowych uczestnicy wspólnie z artystami i edukatorami opracowali zakres projektu oraz plan działania, a następnie wykonali i zainstalowali w przestrzeni publicznej trzy ekspozycje. Realnym efektem działań były 3 wystawy: dwie w przestrzeni otwartej Miasta Mikołów:

  • pierwsza z nich umieszczona w wielu popularnych miejscach, które odwiedzane są przez mieszkańców.
  • druga została umieszczona w przestrzeni wirtualnej, stanowiącej cyfrowe rozszerzenie konkretnych obiektów w mieście,
  • trzecia wystawa prezentowana jest obecnie w przestrzeni wystawienniczej Herbateki, wszystkie trzy wystawy zawierały kody QR umożliwiające odbiór rozszerzonej rzeczywistości za pomocą animacji stworzonych przez artystów i uczestników szkolenia.

Wystawy miały swoją inaugurację, w czasie której wspólnie z mieszkańcami oraz zaproszonymi artystami, grupa uczestników opowiedziała o realizacji pracy oraz podzieliła się własną indywidualną twórczością którą realizuje na codzień. Był to dodatkowy inspirujący rezultat, którego nie zakładaliśmy w czasie projektowania działań. Wystawy były upowszechniane przy wykorzystaniu aplikacji AR, takich jak ActionBound i EyeJack.