Opublikowano

Szkolenie kompetencji medialnych „Digital Landscape”

Druga z pełnych aktywności edukacyjnych czyli trening kompetencji medialnych odbył się w Bułgarii w dniach 19-25 kwietnia 2024 roku.. Sesja warsztatowa pt. „Digital Landscape”, przygotowana przez organizację CathARTzis9, zgromadziła w sumie 20 uczestników z Polski, Macedonii i Bułgarii (w tym 5 młodych osób oraz 1 koordynatora z każdej organizacji partnerskiej oraz dwóch trenerów). Młodzież oraz opiekunowie brali udział w cyklu szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych, które podzielono na kilka bloków tematycznych. Warsztaty obejmowały m.in. technologie Open, AI, VR i AR, które młodzi ludzie wykorzystają w przyszłych projektach multimedialnych, oraz cyfrowe mapowanie przestrzeni miejskiej. Ponadto, poruszono temat cyfrowej ekologii, koncentrując się na wpływie technologii na środowisko, co wprowadziło uczestników w kwestie zrównoważonego rozwoju w kontekście nowoczesnych mediów.

W sumie zrealizowano ok 10 bloków warsztatowych, pozwoliło to na wszechstronne rozwinięcie kompetencji medialnych uczestników. Podczas wizyty w Bułgarii, grupy nie tylko zdobywały teoretyczną wiedzę, ale także praktycznie ją zastosowały, poznając oraz mapując architekturę miasta Stara Zagora w Bułgarii oraz analizując możliwości interpretacji medialnej zastanej przestrzeni miejskiej. Działanie to nie tylko rozwinęło umiejętności cyfrowe uczestników, ale także wzmocniło współpracę międzykulturową i międzysektorową, co było jednym z kluczowych celów projektu.

Mimo że ogólny program warsztatów pozostał zgodny z pierwotnymi założeniami, konieczne było dostosowanie niektórych elementów do specyfiki lokalnych warunków i możliwości technicznych, co ostatecznie przyczyniło się do jeszcze bardziej efektywnej realizacji celów projektu. W czasie warsztatów międzynarodowa grupa młodzieży napisała obszerny tekst edukacyjny związany z tematyką projektu.

Działanie to znacząco przyczyniło się do osiągnięcia planowanych rezultatów projektu. Młodzież zdobyła wiedzę i umiejętności związane z wykorzystaniem technologii cyfrowych w rozwoju lokalnym. Warsztaty skoncentrowały się na praktycznym zastosowaniu narzędzi cyfrowych, co pozwoliło uczestnikom na lepsze zrozumienie i wykorzystanie tych technologii w kontekście lokalnych inicjatyw. Uczestnicy wykazali się większą biegłością w obsłudze narzędzi cyfrowych, co pozytywnie wpłynęło na ich zdolność do realizacji projektów oraz innowacyjnych pomysłów w swoich społecznościach. Nastąpił transfer wiedzy i umiejętności między uczestnikami (młodzież-opiekunowie).

Dodatkowo, pracownicy organizacji partnerskich, w tym opiekunowie młodzieży, podnieśli swoje kompetencje w zakresie zarządzania projektami edukacyjnymi oraz wprowadzenia nowych technologii w procesie edukacyjnym. Szkolenie przyczyniło się do ich rozwoju zawodowego, umożliwiając im efektywniejsze wspieranie młodzieży oraz wdrażanie innowacyjnych metod nauczania.